Киевская правда

Телеканал ТЕТ відповів на критику серіалу «Встигнути до 30». Але, схоже, так нічого і не зрозумів

Минулого тижня настав час влаштовувати колотнечу навколо чергового серіалу, ним став ситком «Встигнути до 30» на телеканалі ТЕТ. Iшлося про образ однієї з головних героїнь — Люби, яка приїхала до Києва з Коломиї. Автори вирішили її зобразити дуже недалекою стереотипною селянкою, яка не бачила в очі найменших проявів цивілізації.

Спочатку на це звернули увагу користувачі соцмереж, які постили уривок з першої серії. Їх здивувало не лише те, що Коломия раптом перетворилася на «забите село», а що Люба аж ніяк не схожа на дівчину з цього міста, та й взагалі з регіону. Адже щонайменше вживає дуже нетипові для цього краю слова штибу «греча», а тато називає її «доча». Тобто люди звернули увагу на відверту нелогічність та непропрацьованість серіалу.

https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/81/863c75f8d5079a47aacc221de27fc34c.jpg

Після цього у нас на «Детекторі медіа» вийшов мій огляд цього проєкту, який став доволі резонансним. Настільки, що мер Коломиї Богдан Станіславський під тиском містян почав вимагати від каналу вибачитися і не показувати більше цей продукт в ефірі. Це викликало ще одну хвилю обговорень і ТЕТ просто мусив якось реагувати. І відреагував.

На сайті з’явився матеріал із офіційною позицією телеканалу. Автори пишуть, що в жодному разі не хотіли нікого образити і Коломию забитим краєм не зображали:

«Це абсолютно не відповідає дійсності, адже, по-перше, про Коломию, умови життя в місті, традиції чи щось інше — в серіалі не йдеться, а персонаж Люби, який є вигаданим, — це жодним чином не збірний образ коломиян. По-друге, якщо переглянути серіал повністю, стає очевидним, що героїня проходить шлях трансформації та завдяки друзям та оточенню стає кращою версією себе».

Я подивилася усі доступні на ютубі серії, там є сцени, в яких Любу показують вдома, з татом і у різний спосіб натякають, що люди там живуть у далекому минулому. Бодай через інтер’єри.

https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/81/4dbd4b5975bd4c6626c3c5cba08026f5.jpg

Вигляд «Коломиї» згори. Впізнаєте? Як вам «умови життя в місті»?

https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/81/e754eb75b329093294ec7d9514e14a0a.jpg

Сама ж героїня неодноразово згадує, як пасла корів, наприклад. І тут важливо зауважити, йдеться не про те, що село – це погано.

Йдеться про невідповідність реальності (що говорить про те, що авторам глибоко байдуже – коломиянку вони описують, миргородчанку чи жмеринчанку) і про зображення українського села не просто у стереотиповий спосіб, а так, як це десятки років робили росіяни. І про це ми ще поговоримо у наступному матеріалі. А поки ось невеличкий приклад з іншого серіалу. Він доволі типовий, хоч і майже шокуючий. Це кадр із «Клану ювелірів», наші дні. Село в одному із Західних регіонів.

https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/81/9bd3e711ef3faf3bc51b7893892ed563.jpg

Не здивуюся, якщо героїня народила у полі на панщині. Її наче в українському селі ще не скасували. Так думають автори?

https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/81/4fc8c781925214bb4f556d6d5028490e.jpg

Також на ТЕТі висловили жаль, що усе так вийшло, але це, на їхню думку, сталося не тому, що автори ситкому налажали, а тому, що суспільство травмоване. Тут одразу можна згадати Наталю Мосейчук із її фразою «емоційно надкушені».

«Водночас ми розуміємо, що суспільство наразі дуже травмоване, та навіть безневинна аналогія, репліка чи зовнішній вигляд можуть обурити когось. Надалі ми враховуватимемо ці аспекти ретельніше, щоб створювати український контент українською мовою для українців, який буде відволікати та надихати».

Між тим, це чудово, що телеканал відреагував на критику і ще більш чудово буде, якщо керівництво надалі уважніше ставитиметься до свого продукту та його якості. Для цього потрібно зізнатися собі, що нині ця якість не на найвищому рівні. Це – абсолютно нормальна ситуація, адже саме у таких дискусіях та реакціях вимальовуються певні червоні лінії, формується громадянське суспільство, а глядачі отримують (я сподіваюся) якісніший контент. До того ж, нині межі прийнятності сильно змінилися і нам усім доводиться до цього пристосовуватися.

Але є ще один момент у цьому зверненні, на який хочеться звернути увагу, бо стосується він нашого огляду на «Детекторі медіа». Хоч у тексті не чомусь згадується ані видання, ані моє прізвище, проте є цитати з огляду. Йдеться про те, що я зауважила зовнішність акторки Анастасії Остреїнової типово російською. Це, мовляв, суперечить демократичним цінностям і «величезна кількість образ, критики та цькування» вилилася саме на Анастасію

https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/81/75dcea99b0c2b2eb841bc122b625aeb0.jpg

Особисто я, вивчаючи реакцію на цей серіал у соцмережах, бачила вкрай мало критики саме на адресу акторки. Понад те – у багатьох випадках її захищали, пояснюючи, що актори у наших серіалах мало на що можуть впливати і такий образ придумала не вона. Власне, це саме зауважила і я у своєму матеріалі. На жаль, актори – досить вразлива категорія у нашій індустрії. На процес не впливають, але у кадрі видно саме їх. Та з іншого боку, ми маємо говорити і про відповідальність акторів за свою роботу. Чудовий допис на цю тему опублікувала Римма Зюбіна після критики фільму «Юрик», в якому вона теж знімалася. Зюбіна перепросила перед усіма, кому ця робота зробила боляче, але і описала обставини, які часто не дозволяють акторам зрозуміти, яким буде кінцевий результат зйомок.

Ну а щодо «типово російської зовнішності», то у цьому випадку не можу назвати це описання расизмом, шовінізмом, русофобією чи ще чимось штибу цього. Важливий контекст, адже це не було зауваження у стилі ні сіло, ні впало. Один з найбільших закидів на адресу Люби була її виражена і нарочита російськість в принципі. Наче автори взяли російський формат, в якому зображена стереотипова тамтешня селянка, додали суржика, Коломию і видали в ефір.

https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/81/8bb008f843ff2c650cef49eac80e222f.jpg

Художники по костюмах і гриму, здавалося, робили усе, аби наблизити героїню до російської стилістики. А нехарактерні навіть для більшості російськомовних людей слова, які вона використовує, яскраво завершують увесь цей образ. До того ж, я навела приклад власної зовнішності, «типову російськість» якої можна легко підкреслити у схожий спосіб і в певних ситуаціях це має дуже дивний вигляд. Проте якщо поважні правозахисники зауважать, що навіть у такому випадку фраза «російська зовнішність» є неприйнятною, то безумовно ми приймемо це до уваги і зробимо галочку на майбутнє.

А ще краще – отримати від Національної ради з питань телебачення і радіомовлення чіткий список фраз і слів, які трактуються як мова ворожнечі, аби, знову ж таки, усі ми чітко знали межі. Бо їх надзвичайно багато. Автори серіалу не відповіли, до речі, на критику інших моментів, бо йдеться не лише про стереотипове та неправдиве зображення коломийчан чи українських селян, а й гомофобію, сексизм та шовінізм. Докладно про це можна почитати в матеріалі видання Zmina.

Ну і я впевнена, що ось таких скандалів навколо серіалів буде значно більше і траплятимуться вони регулярно. Через зміни у суспільстві та щедре фінансування телеконтенту з держбюджету увага до цієї теми сильно зросла. Тому посидіти у комфортній бульбашці з невибагливою «домогосподаркою Антоніною» більше не вийде.

ФОТО: кадри з серіалу «Встигнути до 30», «Клан ювелірів».

.black-button-dskl {
display: inline-block;
background: #fff;
width: 150px;
line-height: 38px;
font-size: 17px;
padding: 0;
margin: 0;
color: #000;
text-decoration: none;
box-shadow: 0px 0px 3px #000;
border-radius: 3px;
}

.black-button-dskl:hover{
background: #ff2a28;
text-decoration: none;
color: #fff;
border-color: #ff2a28;
cursor: pointer;
}

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog’a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.

Долучитись