«Гнів людський» — це вже четвертий спільний фільм Гая Річі та Джейсона Стейтема / фото Вольга Україна
Нещодавно стало відомо, що новий фільм Гая Річі — екшн-трилер «Гнів людський» з Джейсоном Стейтемом — з’явиться в українських кінотеатрах значно раніше, ніж очікували багато скептиків — вже 22 квітня 2021 року.
Поки всі чекають на перші промо-матеріали, щоб зрозуміти на що схожа нова картина від режисера «Джентльменів», ми разом з «Вольга Україна» вирішили згадати три перші кримінальні фільми культового британського автора — «Карти, гроші та два стволи, що димлять», «Великий куш» і «Револьвер».
Адже вони не тільки відкрили світу фірмовий стиль і бренд «кіно від Гая Річі», але й нетипового британського актора Джейсона Стейтема, який не вчився в жодних «королівський академіях», а був колишнім спортсменом, моделлю і вуличним торговцем, здатним вмовити практично будь-кого на що завгодно.
Сам Гай Річі в перших розмовах з американською пресою про «Гнів людський» (який є першим «американським» фільмом режисера) і своє возз’єднання з Джейсоном Стейтемом не приховує власну гордість першовідкривача: «Це ж я свого часу відкрив Джейсона Стейтема, знявши його в своєму першому фільмі «Карти, гроші та два стволи, що димлять», і в наступних двох. Тому, звичайно, рано чи пізно ми б знову зустрілися на знімальному майданчику. У нього був свій шлях, у мене — свій, але лінії повинні були перетнутися. Для мене перетворення Джейсона на справжню суперзірку — абсолютно логічне. Він талановитий, дисциплінований та харизматичний. І ось, негідник, за більш ніж 20 років знайомства — абсолютно не постарішав!». Останній пасаж, безумовно, в точку.
В Україні перші фільми Гая Річі куди більш знані й популярні, на відміну від США. Ось про них і поговоримо. Переказувати сюжети настільки популярного кіно немає сенсу, тому розповімо про історію створення «козирів» Гая Річі.
«Карти, гроші та два стволи, що димлять» (Lock Stock and two smoking barrels), 1998 рік
Повнометражний дебют Гая Річі, що з’явився з короткометражки автора «Важка справа», опинився в британських кінотеатрах в серпні 1998 року, отримавши схвальні відгуки місцевої преси, для якої Гай Річі став другим ковтком свіжого повітря після появи Денні Бойла. Місцеві критики справедливо вважали, що нарешті британське кіно має більш сучасний погляд, без екранізацій класики або соціальної драми. Фільм, чия назва «Lock, Stock and Two Smoking Barrels» несе в собі дві ідіоми — «все і відразу» і «явний доказ», був знятий менш ніж за 1 мільйон фунтів стерлінгів, зібравши в прокаті 25 мільйонів, що тоді вважалося беззаперечним успіхом для незалежного фільму з дорослим рейтингом.
Гай Річі продюсував фільм разом зі своїм товаришем Меттью Воном, який сам пізніше став відомим режисером, а допомогла їм у цій важкій справі Труді Стайлер — дружина рок-зірки Стінга, який зіграв невелику роль у фільмі. Вона ж доклала свої зв’язки, щоб отримати права на численні музичні хіти, які пролунали в скромному фільмі. Стрічка отримала кілька престижних нагород, включаючи приз глядацьких симпатій Британської кіноакадемії.
«Карти, гроші та два стволи, що димлять» став акторським дебютом для двох давніх приятелів по футболу — Джейсона Стейтема та Вінні Джонса. Причому відомо, що перший отримав гонорар за фільм усього в 5 тисяч фунтів стерлінгів. Очевидно, що зараз, коли гонорари Стейтема обчислюються семи і восьмизначними цифрами — за «Гнів людський» була отримана зовсім інша сума. Але «Гнів» і не малобюджетне незалежне кіно.
Реліз «Карти, гроші та два стволи, що димлять» в США був дуже обмеженими і припав на лютий вже наступного, 1999 року. Тут прийом критиків був не настільки ж позитивним, бо не розібравшись у британському сарказмі, вони оголосили Гая Річі лише «наслідувачем Квентіна Тарантіно». Хоча зараз очевидно, що режисери працюють в різних напрямках, нехай і близьких жанрово. І хоча, можливо, масовий американський глядач й не познайомився з фільмом, зате він попався на очі багатьом великим голлівудським іменам, які захотіли знятися у молодого неортодоксального британського режисера.
«Великий куш» (Snatch), 2000 рік
Другий фільм Річі отримав вже бюджет в 10 мільйони доларів і касові збори в 85 мільйонів, які були збільшені завдяки широкій популярності «Великого куша» на ринку домашнього відео та телебачення. Звичайно, не в нашій країні загального піратства, де офіційного прокату фільму не було. Тому пересічний глядач, як і раніше вважає, що Бред Пітт зіграв у фільмі представника ромів, в той час як в оригіналі йшлося про кочових ірландців — явище менш відоме у нас.
Але так, Бред Пітт поряд з Бенісіо Дель Торо стали тими небагатьма американцями, які не просто подивилися «Карти, гроші та два стволи, що димлять», а й закохалися в фільм. Настільки, що погодилися за абсолютно невеликі гроші знятися в другій роботі режисера. Заради мистецтва і не на таке підеш.
Фільм знову сповнений яскравих референсів і популярної музики, а найбільш ідіотські ситуації, в які потрапляли не наінтелектуальніші з нових персонажів Річі, були взяті ним з реального життя — популярного англійського шоу про найбезглуздіші злочини. Тому що деякі абсурдні речі навіть сама витончена фантазія не напише самостійно.
Для Джейсона Стейтема «Великий куш» став лише другою роботою в кіно, за яку він отримав втричі більший гонорар (всього 15 тисяч). Проте роль «Турка» була високо оцінена критиками, як і те, що новачок і не збирався ніяковіти перед більш іменитими та досвідченими колегами, та очевидно — мав виразну харизму. Ця харизма й впевненість в собі нарешті привернула увагу агентів та менеджерів, які посилено почали працювати над кар’єрою 33-річного британця.
«Револьвер» (Revolver), 2005 рік
«Револьвер» — залишається, мабуть, найбільш спірним з усіх авторських фільмів Гая Річі. Для одних — це шедевр, в якому є чітка внутрішня логіка та філософія дій, інші бачать тільки комерційний провал і кіно, яке повинно було бути другим «Великим кушем», але не стало їм. Інша справа, що й не мало бути.
«Револьвер» — спільна робота Гая Річі з Люком Бессоном, який виступив співавтором сценарію і співпродюсером стрічки, що отримала більш значний бюджет в 27 мільйонів доларів. Співпраця з Бессоном теж відбулося аж ніяк не спонтанно. І вона безпосередньо пов’язане з Джейсоном Стейтемом, що зіграв в «Револьвері» головну роль, яку критики вважають однією з найкращих в його кар’єрі. Фактично Бессон став другим великим кінодіячем, які повірили в Стейтема, коли запросив його на головну роль в екшн «Перевізник».
Багато шанувальників Річі, які очікували після провалу мелодрами «Віднесені» (з Мадонною в головній ролі) справжнього повернення до витоків — не отримали його в той мірі, в якій очікували. «Револьвер», який складно назвати комедією, незважаючи на вдалі жарти, вплетені в розповідь, зібрав всього 7 млн доларів, отримавши лише обмежений кінотеатральний прокат. Втім, з того часу «Револьвер» обріс фан-базою, цитатами і став візитною карткою Джейсона Стейтема, яка доводить, що він здатний не тільки розкидати ворогів направо й наліво, іноді відпускаючи мета-жарти.
Впевнені, що у кожного читача знайдеться свій фаворит серед трьох перших кримінальних фільмів Гая Річі з Джейсоном Стейтемом, але те, що вони гідні чергового перегляду перед тим, як піти в кіно на «Гнів людський» — безперечно. І ми заздримо тим, хто побачить їх вперше.
Ну а новий екшн-трилер від Гая Річі «Гнів людський» стартує в українських кінотеатрах вже 22 квітня.
Інші новини кіно
Відбулася прем’єра серіалу «Сокіл і Зимовий солдат» (відео)
«Ліга справедливості Зака Снайдера»: як фільм оцінили критики і глядачі
Відома назва 10 сезону «Американської історії жахів»
Гільдія сценаристів США: названо лауреатів премії
Читайте новини шоу-бізнесу, гороскопи на каналі УНІАН Lite в Telegram
Автор:
Марина Григоренко